29 oktober 2013

Jong in Madeira: op expeditie!


maandag 23 september 2013

Nu we Funchal wel zo'n beetje hebben gezien, is het tijd om onze blik te verruimen. We nemen 's ochtends bij het eerste ochtendkrieken de taxi naar de haven, waar al een ferry ligt te wachten. Vier uur stomen we over de Atlantische Oceaan naar de beige veeg aan de horizon, die langzamerhand materialiseert tot een goudkleurig eiland: Porto Santo.

Porto Santo is het eerste eiland van de Madeira-archipel dat werd ontdekt, en wel door Portugese zeevaarders die er schuilden voor een storm in de beschutte haven - vandaar ook de naam. In de tweede helft van de 15de eeuw kwam niemand minder dan Christoffel Columbus er wonen, en hij trouwde er met de dochter van de gouverneur. Het was op Porto Santo dat Columbus zijn interesse voor ontdekkingen oppikte, en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Een beige veeg aan de horizon, die langzamerhand materialiseert tot een goudkleurig eiland: Porto Santo.

Anders dan Madeira zelf is er op Porto Santo weinig tot geen begroeiing: het hele eiland bestaat uit bruine rotsen en zinderend, goudkleurig zand, omhuld door een azuurblauwe zee. Er is een zandstrand van 9 km lang, waar zo weinig toeristen te vinden zijn dat je je bijna in je eentje waant. Cathy en ik brengen er de hele dag door. Gewoon, zomaar, om eens lekker niets te doen. 

een vrolijk cruiseschip in de haven

daar komt de zon al piepen

pittige golven wel, op dit strand!

niet groot genoeg om op te surfen, misschien, maar toch best indrukwekkend!






dinsdag 24 september 2013

Na een uitblaasdagje vliegen we er vandaag weer stevig in. Op het programma deze voormiddag staat een jeepsafari in de bergen. We rijden natuurlijk niet zelf: de paden die we vandaag gaan betreden zijn net iets te woest en steil voor onze brave Belgische rijvaardigheid. De gids neemt ons mee hoog op de flanken van het eiland, tussen bananenplantages en wijngaarden, suikerrietveldjes op nauwe, torenhoge terrassen en wilde eucalyptusbossen. We scheuren door straatjes zo steil dat een normaal mens er niet eens aan zou denken er tegenop te zwoegen, toeteren in de bochten en moeten meer dan eens achteruit wanneer er een tegenligger aankomt. 

Een heel eind boven de kust houden we halt bij een klein barretje waar we een poncha achterover slaan, en daarna gaat het naar een uitzichtspunt over het Nonnendal, een dorpje dat verscholen ligt tussen honderden meters oprijzende rotswanden. Hier was het dat nonnen uit Funchal zich vestigden nadat hun klooster in de hoofdstad een keer teveel was geplunderd door piraten. Ik hoef vast niet te zeggen wat die met de nonnetjes deden... De tocht gaat voort, afwisselend langs bergwegeltjes en stomweg offroad door glibberige modder tussen mistige dennenwouden waar het geurt naar sauna. We keren terug naar de kust, en begeven ons naar Cabo Girão, een van de hoogste zeekliffen in Europa. De rotspiek verheft zich maar liefst 589 meter boven de bruisende golven eronder. Niet dat we veel te zien krijgen, want de rots wordt volledig omhuld door wolken.

Hier was het dat nonnen uit Funchal zich vestigden nadat hun klooster in de hoofdstad een keer teveel was geplunderd door piraten.

Na het mistige bezoek aan de kaap gaat het resoluut terug omlaag, ditmaal over goed begaanbare wegen. We duiken terug de beschaving in ter hoogte van Câmara de Lobos, een charmant klein havenstadje. 

het Nonnendal, verscholen in de mist

ons voertuig van deze voormiddag

weg of trap? Waarom niet beide tegelijk?

het 'uitzicht' van op Cabo Girão

dan maar een portretje trekken!

groene velden 

Cabo Girão van een eindje verder: nu uiteraard weer uit de wolken

het haventje van  Câmara de Lobos


Ook 's namiddags hebben we een activiteit ingepland. Om twee uur worden we immers verwacht in het jachthaventje van Funchal, waar een catamaran ons zal komen oppikken. De catamaran komt echter modieus te laat, waardoor we bijna drie kwartier in de blakende zon mogen staan wachten. Gelukkig hebben ze een zeil opgezet op de pier, waardoor de zongevoeligen onder ons (zoals ik, die flink verbrand ben sinds Porto Santo) wat kunnen schuilen. 

Wanneer we dan eindelijk toch op de catamaran kunnen, kiezen Cathy en ik resoluut een plekje op de netten vooraan. We nestelen ons op de ligmatrassen, en genieten van de zeebries en de zon terwijl de kapitein ons naar de open zee stuurt. We stomen een hele tijd verder, bonkend over de golven, tot de motor plots uit gaat en de crew over het dek begint te lopen. 'Dolfijnen!' klinkt het uit de luidspreker, en inderdaad, we spotten al snel de donkere rugvinnen in het diepblauwe water. Er wordt ook gewezen op zgn pilot whales (grienden in Nederlands), maar stel je daar niet teveel bij voor. Anders dan de naam doet vermoeden, gaat het om dolfijnachtigen, en beslist geen joekels à la de bultrug of de blauwe vinvis. Het voornaamste verschil met de dolfijnen is hun scherpere vin en hun ronde, stompe neus.

'Dolfijnen!' klinkt het uit de luidspreker...

Na het dolfijnspotten verschijnt de crew opnieuw, en worden de zeilen uitgerold. Wat volgt is een veel rustiger, wiegende tocht over de golven in de richting van de kust. Daar wordt het anker uitgegooid en krijgen we gelegenheid om kort te zwemmen in de diepblauwe wateren van de oceaan.









Read More

Jong in Madeira: verkennen van Funchal en omgeving


Madeira. Een rotsige uitstulping in een verder spiegelgladde oceaan, beurtelings verhuld en onthuld door voortjagende rafels wolken. Zo werd het eiland aan ons geopenbaard toen we er met het vliegtuig aankwamen. We doorboorden het wolkendek en landden zonder incident op de tarmac. 

Dat lijkt weinig bijzonders, maar de luchthaven van Madeira heeft een woelige geschiedenis. Tot diep in de jaren '70 was de runway immers amper 1600 m lang, gelegen op een plateau tussen de bergen en de zee, wat bijtijds tot hallucinante landingstaferelen leidde. Zoals altijd was er een ramp nodig om een scheve situatie recht te zetten. Nadat er in de jaren '70 liefst drie crashes plaatsvonden, waarbij in totaal 170 mensen omkwamen, besloot men in Madeira actie te ondernemen. De landingsbaan werd in stappen uitgebreid, met een laatste toevoeging in 2000, gebouwd op een woud van 70 meter lange betonnen palen. Tegenwoordig is ze 2781 m lang — nog steeds korter dan zelfs de kortste baan in Zaventem, maar alvast een pak comfortabeler dan vroeger. 

de landingsbaan tijdens de uitbreidingswerkzaamheden. Bron: akademifantasia.org


vrijdag 20 september 2013
We landen op de luchthaven om tien voor tien, lekker vroeg in de ochtend na een voorspoedige vlucht van nog geen vier uur. Een bus brengt ons naar het hotel, waar we ons innestelen en op verkenning gaan in de omgeving. We kuieren wat, smikkelen wat, en poedelen wat in het zwembad van het hotel. Een rustige dag vandaag, maar wél een heel aangename!



zaterdag 21 september 2013
Na een heerlijke nacht trekken we vandaag Funchal in, de hoofdstad van Madeira. Een gratis bus brengt ons erheen. We slenteren in het hemelse zonnetje door de straten van het stadje. Funchal bestaat ruwweg uit drie gedeelten: een historisch deel, dat aandoet als een middeleeuws stadje ergens in het zuiden van Europa, een koloniaal deel, met grote, statige gebouwen en lanen omzoomd met platanen en palmbomen, en een eerder toeristisch gedeelte, vol restaurantjes en winkeltjes. De stad heeft een woelige geschiedenis: ooit was het weinig meer dan een nederzetting waar Portugese kolonisten moesten wroeten om in hun bestaan te voorzien, maar later, toen het was uitgegroeid tot een belangrijke handelsvestiging, werd het meermaals geplunderd door piraten. Het is bezet door zowat alle Europese mogendheden met een noemenswaardige marine (dus niet de Belgen), en ooit heeft zelfs Sisi er verbleven. Niet lang na haar verblijf werd het dan ook een van dé bestemmingen voor de Europese jetset, en dat toerisme is gebleven, al kan tegenwoordig gelukkig ook de gewone man de oversteek en het verblijf bekostigen.

Onze eerste stop is de overdekte markt, waar zowat alle fruit verhandeld wordt dat op de onmogelijk steile hellingen van het eiland wordt geteeld. Ook wijn wordt er in grote hoeveelheden verkocht, en vis natuurlijk, want het is tenslotte een eiland. De vishal, die tegen de overdekte markt staat aangebouwd, is een van de ruimste en tegelijk properste die ik al heb gezien (toegegeven, misschien heb ik nog niet veel vishallen gezien).

flesje Madeirawijn, iemand?

alle soorten fruit worden hier gekweekt!

een mozaïek in de vishal: zo ging het er vroeger aan toe

We slenteren verder naar het oosten, terwijl het land zich steeds verder boven zee verheft. Funchal ligt op een van de weinige plekken waar de kust vrij vlak is, maar aan weerszijden verheft het land zich meteen honderden meters boven zeeniveau. Tegen de middag komen we op een plek waar een geweldig mooi kerkje over de azuurblauwe zee uitkijkt. Wie hier een zwemmetje wil wagen, moet echter een heleboel trappen doen om aan het water te komen. Daar heeft een goeie ziel gelukkig een beschut baaitje geschapen met genoeg ruimte om je handdoek uit te spreiden. Je betaalt een paar euro toegang, maar dat is het volgens mij wel waard. Cat en ik hebben echter geen zwemgerief bij, en dus installeren we ons op een terrasje dat over het water uitkijkt.

kerkje van Santa Maria Maior

langs dit soort trappen daal je af naar het 'strand'

een van de 'strandjes'

een replica van Columbus' Santa Maria - met motor, uiteraard




zondag 22 september 2013
Na een heerlijk slaapje trekken we vandaag opnieuw naar het zwoele hart van Funchal. Deze keer echter niet om er zomaar wat rond te slenteren. Bestemming van vandaag is de tropische tuin, die aan de rand van de stad ligt, hoog op de groene hellingen. Je kan er te voet of per taxi heen, maar wij kiezen voor de kabelbaan, die ons in een oogwenk helemaal van de kust naar de toegang van de tuin brengt, dwars over de terracottadaken van de stad.

'Tuin' is een ietwat bescheiden term voor dit paradijs van groen van 7 hectare. Tussen het hoogste en het laagste punt is maar liefst 107 meter hoogteverschil, dus mocht je zelf gaan, trek dan beslist je stappers aan. Naast een ontzaglijke hoeveelheid tropische planten en micro-ecologieën herbergt de tropische tuin ook exposities (van Afrikaanse beeldhouwkunst tot mozaïeken die de geschiedenis van het eiland verbeelden), een sprookjesachtig kasteel, een paleisvijver met fonteinen en watervallen, twee Aziatische tuinen en zelfs een eigen terracottaleger. Je waant je beurtelings in een oerwoud, in een Japanse siertuin, in een Franse paleistuin en in iets wat alleen kan omschreven worden als het aardse paradijs. Serieus, de tropische tuin boven Funchal is écht de moeite van de trip. Wij brachten er de hele middag door.









dit is het uitzicht vanuit de kabelbaan terug naar de kust. Ik heb al slechter gezien!

Read More

4 oktober 2013

Lofoten 2013: de laatste trektocht, en de terugkeer naar de beschaving


vrijdag 16 augustus

Onze slaapplek ligt er bij het ochtendkrieken als een sprookje bij

Ontwaken in een oerlandschap als dit is een van de mooiste ervaringen in een mensenleven. Het is koud, natuurlijk, maar dat doet er niet toe - de wereld om je heen is van een majestueuze schoonheid, en je hebt een stel onschatbare vrienden bij. We ontbijten in de zalige ochtendzon, genietend van het landschap, in harmonie met de hele wereld. En dan, plots, trekt een beweging diep daar beneden onze aandacht: 
Read More

Lofoten 2013: de beklimming van de Hermannsdalstinden


Oké, het is even stil geweest op dit front, vooral omdat ik het lekker druk gehad heb de laatste tijd: werk, een reisje naar Madeira (waarover later meer nieuws) en een heleboel persoonlijke projectjes waarover ik misschien in de toekomst nog wel vertel. Gelukkig is alles intussen een beetje op zijn plooi gekomen, zodat ik er weer stevig bloggewijs in kan vliegen.
Hoewel ik de laatste maand niet meer heb geblogd, is er wel nog zo nu en dan tijd geweest om bestaande blogposts te herlezen en kleine foutjes eruit te halen. Bij dat herlezen heb ik één ding geleerd over mezelf: ik moet beslist wat minder breedsprakerig worden. Mijn vorige Lofotenverslagen waren bijvoorbeeld vast wel enigszins boeiend, maar de kans dat iemand ze volledig heeft doorgelezen lijkt me miniem tot onbestaande. En dus heb ik me de ambitie gesteld om vanaf nu korter en krachtiger te gaan schrijven, met lekker veel foto's en niet teveel blabla. Of me dat ook, lukt, zal de toekomst uitwijzen. Hieronder alvast een eerste poging:
Read More