17 november 2015

Mexico City - over gesloten musea, bruisende marktjes en lekkere kitsch!

Maandag 09/11/2015 – 12:20

Vanmorgen al rond vijf uur wakker geworden, waarschijnlijk door een mengeling van factoren. In de eerste plaats denk ik natuurlijk aan jetlag, want hoewel het nog pikdonker was buiten, was het in België op dat moment al 12:00. Misschien had ook de hoogte ermee te maken, want Mexico City (vaak afgekort tot D.F., van Distrito Federal) ligt op 2200 m en het is bekend dat dat zijn gevolgen heeft voor je slaap: je lijf krijgt minder zuurstof binnen en dus blijft het in waakmodus. En héél misschien zat de rammelende, kreunende, denderende vuilniswagen onder mijn raam er ook wel voor iets tussen...

Hoe dan ook, vroeg wakker. Uit pure koppigheid toch nog blijven liggen tot 8:00, gedoucht en gaan ontbijten. Geen feestmaal, maar toch een buffetje met voor ieder wat wils, van lillende gelatine over cornflakes tot omelet. Na het ontbijt naar de naburige kathedraal getrokken, de grootste van Latijns-Amerika. Helaas ving ik daar bot! Je kon de priester de mis wel horen opzeggen, maar je zag niets: het grootste deel van de kathedraal was van de ingang afgeschermd door een enorm bouwsel middenin het schip, en aan weerszijden stonden houten schermen met bewakers. De voorzijde van het bouwsel was echter versierd met een zwaar vergulde façade, en daar zat een handjevol mensen bij te bidden.


Op naar de Templo Mayor, de ruïne van een oude Azteekse tempel... maar die bleek gesloten op maandag. Tegenvaller! Gevolg: dan maar beetje gaan rondneuzen door de straten. Het is nu middag, en heb al flink wat verkend: verschillende kerken (van bombastisch tot vol neonverlichting), wat winkelstraten, een groot park (Alameda Central) en een overdekte markt waar geen enkele andere toerist rondliep. Ook heel wat groezelige straatjes gezien buiten het toeristische traject, maar op de grotere assen bulkt het van het blauw op straat: soms tientallen agenten bijeen, in volle uitrusting met kogelvrij vest en plexiglazen schild. Vreemd... Maar in elk geval zal je hier niet beroofd worden dus!

Deze namiddag ga ik het rustigaan doen denk ik: terrasje, boekje, koffietje, misschien wel een siësta. En vanavond ga ik mss wel die Chinese kerstsalsabar eens bezoeken. Wordt vervolgd!


16:20

Intussen in de hostel aangekomen, na nog wat kuieren door wat zéér toeristische straatjes. Liep op een gegeven moment door een straat vol juwelierszaken en fotografiewinkels toen ik plots een restaurantje zag met Chinese lampions en kerstverlichting. Eén seconde lang dacht ik "hé, dat lijkt wel wat op dat spul tegenover mijn hostel!" En toen bleek dat het dat wás, en ik mijn hostel stomweg voorbij was gelopen (een onverlichte glazen deur tussen blikkerende winkels). Wat is de straat veranderd tegenover gisteravond en vanmorgen! Toen waren alle luiken nog dicht, geen mens op straat, en zag alles er vrij dreigend uit. Op dit uur lijkt de stad pas tot leven te zijn gekomen, en ik, barbaar, ga me al op het dakterras nestellen met een boek.